« … از مطالعاتی که روانشناسان درباره نیازهای کودکان و نوجوانان انجام داده اند، چنین برمی آید که همه ی آنان علاوه بر نیازهای فیزیولوژیکی و ایمنی، در گروهی از نیازهای عاطفی، اجتماعی و عقلانی مشترک هستند و وظیفه ی برنامه ریزان است که آن ها را در طراحی برنامه ها و فعالیت های آموزشی و پرورشی مورد توجه قرار دهند. این نیاز ها به نظر مازلو و دیگر روانشناسان از این قرار هستند: احترام داشتن و محترم شمردن، دوست داشتن و تعلق داشتن، ایمان و اعتماد به مردم، داشتن آزادی انتخاب، خویشتن شناسی و پذیرفتن مسؤولیت و سرانجام نیاز به دانستن، فهمیدن و خلاقیت. … »

« … تحقیقات نشان می دهند که اکثر کودکانی که باور کرده بودند از نظر ذهنی عقب افتاده هستند و یا به کندی یاد می گیرند، زمانی که مورد توجه قرار گرفتند و برای انجام دادن تکالیف تشویق شدند و فرصت های تربیتی بیشتری برای آنان فراهم شد، علاوه بر این که توانایی انجام دادن تکالیف مدرسه در حد متوسط را از خود نشان دادند، بلکه می توانستند کارهای بیشتر از آن را هم انجام دهند. این قبیل کودکان با راهنمایی افراد متخصص، با فراهم آوردن فرصت های یادگیری و محیط تربیتی غنی و با به کار بردن روش های تدریس بهتر و مؤثرتر توانستند خود را از قید تصورات نادرستی که نسبت به خود داشتند آزاد کنند و نه تنها خود را توانا و موفق برای ادامه تحصیل یافتند، حتی از نظر معلوماتی که کسب کرده بودند داوطلب ورود به دانشگاه ها شدند. … »

« … مطالعاتی که میان روابط آموزش و پرورش و درآمدها و نابرابری هایی که در خانواده ها و درنتیجه، در مدارس به وجود می آیند انجام گرفته است نشان می دهند که هر قدر سطح درآمد بالا می رود، نمرات آزمون های پیشرفت تحصیلی نیز بالاتر می رود. یعنی سطح تحصیلات کودکان و جوانان با درآمد خانواده ی آنان رابطه ی مستقیمی دارد. … »

ببخشید که مقدمه کمی طولانی بود. این ها چند خط از کتاب « برنامه ریزی آموزشی و درسی » بود که تا چند ساعت دیگه باید امتحان بدم. جالبه که این عناوین زیبا تا حد زیادی کپی برداری از کتاب های خارجیه و بچه های ما تو خیلی موارد جور دیگه ای زندگی می کنن. مثلا تو همین قسمت اول؛ روانشناسان کلی زحمت کشیدن اما به این نتیجه نرسیدن که دین و اعتقاد هم می تونه تو زندگی فرد نیاز باشه و باید براش برنامه ریزی کنیم. چون اونا به دین مثل ما نگاه نمی کنن. دو بند بعدی هم که فکر می کنم آشنا باشه. منو که یاد فعالیت های پرورشی قدیم و نسل جدید و زحمت ها و تغییرات سیستم و … میندازه. ( برداشت سیاسی نشه لطفا )

البته مطالب کتاب به طور کلی خیلی مفیده و بنده تو نقل قول یه کمی خبرنگاری عمل کردم!

برنامه ریزی در آموزش

یک نظر برای “برنامه ریزی در آموزش

  • ۸ بهمن ۱۳۸۴ در ۲:۰۰ ق٫ظ
    لینک ثابت

    سلام.
    «هر قدر سطح درآمد بالا می رود، نمرات آزمون های پیشرفت تحصیلی نیز بالاتر می رود»
    البته من هر چه فکر می کنم می بینم برعکس این جمله را بیشتر قبول دارم…
    یا حق

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − شش =