بارها با دوستانم درباره دلایل استفاده نکردن از شبکه های پیام رسان و حفاظت از اطلاعات بحث ها کرده ام. از این پس هر کس را که بحثی داشت، به این مطلب ارجاع خواهم داد تا همان بحث ها را اینجا مفصل بخواند؛ شما هم اگر دغدغه ی امنیت اطلاعات و دفاع از میهن دارید، بد نیست این مطلب را منتشر کنید. مطلب را از وبلاگ بنده نقل می کنم:
متأسفانه هنگام صحبت در مورد جاسوسی از یک جامعه و از یک کشور برخی افراد با کوته نظری عنوان میکنند که حتّی اگر هم از اطلاعات من جاسوسی کنند چه مشکلی پیش میآید؟ مگر من چه آدم مهمی هستم؟ ضمن وجود احتمالاتی از جمله اینکه هر انسان برجسته ای روزی انسانی کاملاً عادی بوده است و احتمال مشهور شدن هرکس وجود دارد قصد نویسنده اشاره به مسائل بزرگتری از اینگونه جاسوسیهاست. یکی از نمودهای این دست جاسوسیها در فتنه ی سال ۸۸ رخ داد. در آن زمان برخی افراد وقتی در حین خرابکاری دستگیر میشدند و پس از تعهد و چند ساعت آزاد میشدند دیده میشد که در خرابکاری دیگری دوباره حضور دارند و دوباره بازداشت میشدند. با بازجویی از این افراد مشخّص شد که گروهی از آنها مورد تهدید قرار گرفته اند. برای مثال با جوانی که استعداد خرابکاری داشته است تماس گرفته اند و وی را تهدید کرده اند که اگر در خرابکاری شرکت نکند با استفاده از فیلمها و عکسهایی که از وی دارند تا آخر عمر وی را بی آبرو میکنند. در این مثال میبینید که شخصی ناخواسته وارد یک فضای مخرّب سیاسی میشود و این شخص نیز همچون همه ی ما یک انسان معمولی است. او فقط یک قربانی است که به جای او هر کدام از ما میتوانستیم باشیم. پس برای سرباز شیطان شدن نیاز نیست انسان مهمّی باشیم. اتفاقا در این موارد شیطان به دنبال انسانهای کاملاً معمولی میگردد تا آنها را سرباز خط مقدم خود سازد؛ هیچوقت سران فتنه ها خود را در خط مقدم نبرد قرار نمیدهند، این انسانهای معمولی و قربانی هستند که جان فدای آنها میشوند. این یک مثال از مشکلات فردی در جاسوسی بود. امّا قصد اصلی نویسنده ایجاد توجه نسبت به مسائل جمعی است.
در اینگونه جاسوسیهای گسترده، اهداف تنها یک فرد نیستند، بلکه هدف جامعه است که شبکه های اجتماعی از جمله مفیدترین و راحتترین روشهای این دست جاسوسیها هستند. در این دست جاسوسیها هر فرد به تنهایی مهم نیست بلکه فرد یک نمونه ی آماری تلقی میشود. برای مثال وایبر با تطبیق موقعیت مکانی کاربران خود روی نقشه ی ایران به یک آمار خیلی ساده دست می یابد که برای مثال بیشترین کاربران وایبر در تهران هستند و کمترین کاربران در سیستان و بلوچستان. با این داده ی بسیار ساده او متوجه میشود قدرت نفوذ خود در تهران بیشتر است بعلاوه اینکه باید برای بازاریابی در استانی مثل سیستان و بلوچستان کار کند. فراتر از این میتواند متوجه شود که در کجای ایران مردم بیشتر وابسته به گوشیهای هوشمند هستند. در کجای ایران مردم بیشتر با گوشی به اینترنت متصل میشوند. این دست اطلاعات بسیار خام و ساده میتوانند مقدمه ی تحلیلهای مهمتر و بزرگتری قرار گیرند. در واقع اگر یک دانشجوی جامعه شناس ایرانی بخواهد همین اطلاعات ساده را برای پایان نامه ی خود جمع آوری کند باید با صرف هزینه و وقت بسیار و از طریق پرسشنامه و از طریق نمونه ی آماری اندک به نتایج خود دست یابد حال آنکه پیشاپیش مشخّص است که روایی اطلاعات جمع آوری شده توسط او بسیار پایین تر از اطلاعاتی است که در دست شرکت وایبر قرار دارد و این در حالی است که وایبر بصورت لحظه به لحظه اطلاعات خود را به روز میکند ومیتواند شناختی کلّی و جامع و به روز از خصوصیات کلّی (اعم از احساسات و دیگر ویژگیهای جمعی) ایرانیان به دست بیاورد. این تنها یک مثال کوچک بود. وایبر میتواند بفهمد مردم کجا بیشتر پیامک میزنند و مردم کجا بیشتر زنگ میزنند و حتی مردم کجا فقط نظاره میکنند و فعال نیستند و قس علی هذا.
نکته ی دیگر در این رابطه ویژگی دیگر وایبر (و نرم افزارهای مشابه آن) در خواندن لیست دفترچه ی تلفن همراه، مکالمات و پیامکهاست. اینکه در لیست دفترچه تلفن همراه یک نفر ۱۰۰ نفر و در دیگری ۲۰۰ نفر و در دیگری ۱۰۰۰ نفر هستند آیا برای شما بی معنی است؟ قطعاً خیر. این آمار معنی دار میتواند برای یک سرویس اطلاعاتی برای شناخت افراد اجتماعی تر سودمند باشد حال آنکه این ساده ترین نوع اطلاعاتی است که از یک لیست دفترچه تلفن همراه به دست میآید. برای مثال یک سرویس اطلاعاتی درک میکند که اگر بتواند یک نفر که ۱۰۰۰ کانتکت در لیست تلفن همراه خود دارد را تحت تأثیر قرار دهد برایش سودمندتر از کسی است که ۱۰۰نفر کانتکت دارد. یا این سرویسها میتوانند با وزن دهی به کانتکت مخاطبان به شبکه ی عظیم ارتباطات در یک کشور دست پیدا کنند. برای مثال با تطبیق لیست تماسها و پیامکها با لیست دفترچه ی تلفن همراه میتوان فهمید یک نفر با چه کسانی بیشتر در ارتباط است و با چه کسانی اصلاً در ارتباط نیست. برای مثال ممکن است کسی ۱۰۰۰نفر در دفترچه ی خود داشته باشد امّا به ۹۰۰ نفر آنها در یک سال گذشته حتّی یک پیامک هم نزده است و با ۵۰ نفر باقیمانده نیز در ۳ ماه گذشته ارتباط نداشته است امّا کسی که ۲۰۰ نفر در دفترچهی خود داشته است با ۱۰۰نفر آنها در طول یک ماه گذشته حداقل ۲بار تماس تلفنی داشته است بنابراین فرد دوم اجتماعی تر است. علاوه بر این میتوان ۲۰ نفری را که هرکس بیشتر تماسهای پیامکی و تلفنی با آنها داشته است تشخیص داد و آنها را در یک گراف به تصویر کشید و افراد اجتماعی تر را بزرگتر و افراد غیر فعال را کوچکتر ترسیم کرد و این نقشه ی عظیم را برای فعالیتها فرهنگی خود و تأثیرگذاری روی افراد (کاری که در جنگ نرم تسخیر قلبها عنوان میشود) نقشه ی راه قرار داد چرا که در این گراف نقش برخی کلیدی است و به نوعی شاهراه هستند و برخی در سرشاخه ها به سر میبرند و نقش کمرنگی دارند پس تسخیر قلب افراد کلیدی قطعاً نتایج بزرگتری در پی دارد.
این مباحث بسیار میتوانند ادامه بیابند و ساعتها درباره انواع اطلاعات و انواع روشهای کسب اطلاعات صحبت کرد و کتابها نوشت امّا نویسنده به همین چند مثال ساده (که الحق پیش پا افتاده ترین نوع کارهایی است که میتوان کرد) بسنده میکند و خواننده را به دوری از کوته بینی و توجه بیشتر به حقایق دنیای امروز دعوت میکند. دنیای امروز پیچیده تر از هر زمانی در تاریخ بشر انسانی است و یکی از پیچیدگی های آن جهالت اکثر نوع بشر از فهم و دریافت این همه پیچیدگی است و به قول معروف استحمار نوع بشر و احمق پروری آنهاست تا توانایی درک این وقایع را نداشته باشند. در این سیستم یک عنصر مهم آن است که ما بعنوانِ یک مسلمان شیعه، سرباز جمع آوری اطلاعاتِ رژیم صهیونیستی نباشیم. با این دید شما را دعوت به مطالعه ی خبر ذیل میکنم:
INSCOM یا فرماندھی اطلاعات و امنیت ارتش آمریکا به دنبال ابزاری است که بتواند تجزیه و تحلیل ھای لازم را بر روی داده ھا جمع آوری شده از یک لیست ۴۰ کشوری انجام دھد و در ده تم تحلیلی از جمله “سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی، زیرساخت ھا و سیستم ھای اطلاعاتی کشورھای خارجی،” و ھمچنین تجزیه و تحلیل احساسات و تجزیه و تحلیل ھای پیشگویانه وارد شود. این سرویس از طریق گوشی ھای ھوشمند و یا تبلت ھا، در دسترس این واحد ارتش قرار خواھد گرفت.[۱]
همانطور که مشاهده میشود این ابزارها به جمع آوری اطلاعات کلان سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی و … میپردازند (نه تنها اطلاعات شخصی کاربران) و از آن طریق به تجزیه و تحلیل احساسات جمعی و نه فردی و پیشگویی درباره ی حرکات احساسی اجتماعی یک ملّت میپردازند.
[۱] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/272047
در مورد وایبر و ریشههای اسرائیلی آن بیشتر مطالعه کنید: